NederlandsEnglish
Bel vandaag

088 – 770 70 77

ma t/m vrij 09:00 tot 17:00 in het weekend 12:00 tot 16:00
Bel vandaag

088 – 770 70 77

ma t/m vrij 09:00 tot 17:00 in het weekend 12:00 tot 16:00
  1. Home
  2.  » 
  3. Verslaving en herstel
  4.  » Dry January – De zin en onzin van een maand niet drinken
dry january

Elk jaar laten in januari miljoenen mensen over de hele wereld alcohol staan. Zo begint deze groep mensen het nieuwe jaar met een nuchtere, frisse start. Maar wat doet zo’n maand zonder alcohol eigenlijk met je? En wat nou als je een dag zonder alcohol al moeilijk vindt? In dit artikel lees je er alles over.

Bewuster over alcoholgebruik

Na een drukke feestmaand even een beetje ontnuchteren. Daar is Dry January voor: heel januari geen alcohol drinken. De campagne werd in het leven geroepen om mensen bewuster te maken van hun alcoholgebruik. De Nederlandse versie van Dry January heet ‘IkPas’.

Dry January betekent voor de meeste mensen een uitdaging aangaan met jezelf. Je drinkt een maand geen alcohol om eens te kijken wat het met je doet. Je wordt je bewuster van de keuze die je kunt maken om wel of niet te drinken, je doorbreekt vastgeroeste patronen en alcohol is niet meer vanzelfsprekend. Maar hoe zit dat met mensen die kampen met een alcoholverslaving?

Dry January en alcoholverslaving

Dry January kan voor veel mensen een stap in de goede richting zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je van een maand zonder alcohol, een jaar zonder alcohol maakt? En uiteindelijk een leven zonder alcohol? Voor mensen met een alcoholverslaving lijkt dat soms ondenkbaar. Een dag niet drinken kan namelijk al een hele opgave zijn. 

Van de een op de andere dag stoppen met alcohol lukt misschien wel door wilskracht en doorzettingsvermogen. Maar na verloop van tijd is het moeilijk om niet terug te vallen in je gewoontes. Daarom is het belangrijk om jezelf kleine stappen te gunnen. Dus in plaats van “ik ga nooit meer alcohol drinken”, kun je beter ervoor kiezen om eerst de frequentie te verminderen. “Ik drink vandaag geen alcohol”. En dat probeer je de dag daarna weer. Elke keer een dag verder. 

De korte- en langetermijneffecten van stoppen met alcohol

Het klinkt misschien raar om te zeggen dat je met slechts één dag moet beginnen. Maar zelfs een dag zonder alcohol kan je veel goeds brengen. Niet alleen voor je lichaam maar ook je mentale gezondheid. Bij milde tot matige drinkers start het lichaam al snel met ontgiften. 

Als je langdurig en overmatig alcohol hebt gebruikt kunnen er echter ontwenningsverschijnselen optreden. Deze zijn niet alleen heftig maar kunnen ook gevaarlijk zijn. Als de ontwenning inderdaad heftig is raden wij aan om naar de huisarts te gaan. Zonder begeleiding stoppen met drinken kan bij ernstige alcoholverslaving dodelijk zijn.

Toch zorgt een korte alcoholstop (als deze veilig wordt uitgevoerd) al voor veel positiefs. In de eerste week ga je beter slapen, voel je je mentaal en fysiek fitter en zul je merken dat je huid zich herstelt. Ook ga je helderder nadenken waardoor je minder snel tegen sociale problemen oploopt zoals irritaties of agressiviteit. 

Hou je het langer vol dan gebeurt er in je lichaam ook behoorlijk wat. Je weerstand verbetert waardoor je minder vaak ziek wordt. Aangezien de lever herstellende capaciteiten heeft, kan het orgaan door alcoholonthouding zich weer herstellen. Leververvetting begint stilaan af te nemen. Is er levercirrose ontstaan, dan is deze helaas onomkeerbaar, al kan je wel verdere schade beperken door niet meer te drinken. 

Ook verhoog je je vruchtbaarheid, kun je je beter concentreren, worden je tanden minder aangetast en nemen bij veel mensen gevoelens van depressie en angst af. 

Hulp nodig bij Dry January en daarna?

Er valt dus veel te halen uit een maand niet drinken. Maar we begrijpen ook dat dit een moeilijke uitdaging kan zijn. En dat het nog moeilijker kan zijn om dit voor de rest van je leven vol te houden. Zeker na veel alcoholmisbruik. Daarnaast is het voor alcoholverslaafden niet aan te raden om zomaar van de een op de andere dag te stoppen aangezien de afkickverschijnselen erg heftig kunnen zijn. Daarom is het belangrijk om de juiste hulp in te schakelen. Heb jij hulp nodig tijdens Dry January of daarna? Neem dan contact met ons op. 

Bij Castle Craig hebben we meer dan 20 jaar ervaring met het behandelen van patiënten die verslaafd zijn aan alcohol. Hulp begint met een detoxificatie-periode. Gevolgd door Cognitieve gedragstherapie (CGT). Het is een bewezen methode om terugval in de verslaving te voorkomen. CGT is gericht op het uitdagen van negatieve gedachten en wordt ingezet om alcohol-verslaafden te helpen zich te onthouden van alcohol en andere substanties.

Kijk op de pagina over ‘Onze Behandelingen’ voor meer informatie over onze verschillende programma’s voor alcoholverslaving.

Hulp nodig?

Bel vandaag

088 - 770 70 77

ma t/m vrij 09:00 tot 17:00
weekend 12:00 tot 16:00