Afkicken? Zó blijf je gemotiveerd in 4 stappen!

Niet opgeven bij afkicken

Ben je aan het afkicken? Gemotiveerd blijven om aan je herstel te werken is niet altijd even makkelijk. Veel mensen beginnen vaak met veel motivatie. Ze zijn het verslaafd zijn zat en klaar om hier iets aan te doen. Later, als de herinneringen vervagen en het herstel een uitdaging wordt, neemt de motivatie vaak af. Het risico op terugval ligt altijd op de loer. Goede motivatie helpt om het risico op terugval te verkleinen. Deze tips helpen je om gemotiveerd te blijven.

1. Afkicken doe je in een nuchtere en ondersteunende omgeving

Het hebben van een goed ondersteunende omgeving en het bijwonen van meetings motiveert je op drie manieren:

#1 Je ziet wat de mogelijkheden zijn als je nuchter blijft

#2 Het herinnert je wat er gebeurt als je het niet doet

#3 Je hebt groepsdruk om op het goede pad te blijven

Het betekendt ook dat je niet alleen de last hoeft te dragen. Wanneer je je somber of overweldigd voelt kunnen mensen om je heen het verschil maken door je te helpen, bijvoorbeeld met onderssteuning en inspiratie.

2. Beoordeel je prestaties

Op een bepaald moment kan je herstel als een soort sleur aanvoelen. Eigenlijk is dat een hele goede zaak. Je wilt namelijk niet van de ene naar de andere noodsituatie gaan. Maar natuurlijk wil je jezelf ook niet gaan vervelen. Als het een tijdje goed gaat, heb je waarschijnlijk vorderingen gemaakt die je nog niet zijn opgevallen. Neem regelmatig de tijd om te beseffen hoe ver je al bent gekomen. Wat heb je recent gedaan dat zes maanden of een jaar geleden niet mogelijk was? Vergeet niet elke dag die je nuchter bent te tellen als een prestatie op zich. One day at a time.

3. Goede gewoonten en routines

Niemand is de hele tijd gemotiveerd. Je wilt niet dat je herstel wordt bedreigd elke keer dat je enthousiasme daalt. Goede gewoonten en routines kunnen hierbij helpen. Dat betekend een regelmatig schema aanhouden, gezond eten en bewegen en tijd doorbrengen met mensen die je herstel ondersteunen.

4. Denk het door…

Wanneer al het andere faalt, onthoud dan waarom je nuchter bent geworden, waarom je bent gaan afkicken. Op het moment dat het goed gaat, beginnen de goede tijden die je beleefde tijdens verslaving beter te lijken en lijken de slechte tijden helemaal niet zo slecht. Als je merkt dat je aan de goede tijden van je verslaving denkt, speel de tape dan tot het einde. Beleef levendig wat er morgen zal gebeuren als je vandaag weer begint met gebruiken. Dan zie je vanzelf, dat dit geen plek is in je leven waar je opnieuw wilt zijn.