Zes manieren om met stress om te gaan

Steeds meer mensen moeten leren omgaan met stress. Scott Peck, een Amerikaanse psychiater, begint zijn bestseller ‘The Road Less Travelled’ met vier woorden: “Het leven is moeilijk”. Omgaan met alledaagse problemen is moeilijk. Je werk, relaties met familie en vrienden, talloze afspraken, examens, geld, reparaties en onderhoud, investeringen… Daarnaast overstelpen we onszelf met prikkels in de vorm van social media, tv-series bingen en constant bereikbaar en met iedereen verbonden zijn. Dat creëert druk en kan leiden tot stress en zelfs depressie. Het is belangrijk voor jezelf de beste manieren te vinden om met die spanning om te gaan. Mogelijk kunnen een paar van de volgende methoden je helpen.

Omgaan met stress: een aantal manieren

Neem een pauze

Koppel jezelf even bewust los van wat je aan het doen bent. Sta op en ga ergens anders heen, sluit je ogen en haal even diep adem. Je kunt bijvoorbeeld een korte wandeling door het park. Een dutje doen, een boek lezen, wat tekenen of kleuren, een bad of douche in het donker nemen. Of even gewoon alleen maar zitten, muziek luisteren en gewoon zijn. Zo’n pauze hoeft niet lang te zijn. Het gaat erom je routine te doorbreken en je hersenen even iets anders te doen te geven.

Yoga

Yoga is voor veel mensen een uitstekend middel tegen stress. Je rekt je helemaal uit, op ongebruikelijke manieren, je ademt met veel geluid en staart voor lange tijd in bepaalde richtingen. Yoga is heel intensief en je hebt al je energie en concentratie nodig. Er is gewoon geen tijd om aan iets anders te denken. Veel mensen die aan yoga doen, hebben na afloop rust in hun hoofd, en gaan zich lichamelijk soepeler en sterker voelen.

Neem vakantie!

Ga regelmatig op vakantie, en plan je vakanties en uitjes ruim vooruit. Zo werk je niet onbewust te lang achter elkaar door, en heb je iets leuks om naar uit te kijken. Vooral het ontdekken van onbekende gebieden en steden, nieuwe ervaringen opdoen is heel goed voor je hersenen en je laadt er weer helemaal van op. Van een paar weken in het buitenland, tot een mooi dorpje of natuurgebied in Nederland, erop uit gaan doet je goed.

Schrijven

Het opschrijven van je gevoelens en gedachten verheldert je hoofd. Je kunt een mooi boek uit de winkel halen en aan een dagboek of journal beginnen, waarin je je doelen kunt formuleren en je ervaringen opschrijven. Of gebruik losse schrijfblaadjes en gooi naderhand alles weer weg en laat het ook letterlijk los. Door het op papier te zetten kun je dingen veel makkelijker verwerken.

Hardlopen

Misschien moet je even een drempel over om te beginnen. Maar hardlopen is een sport die je heel makkelijk kunt beginnen. Er zijn diverse apps en programma’s om voorzichtig mee op te bouwen, en verder heb je om te beginnen alleen een paar goede schoenen nodig. Als je dan na een tijdje terugkijkt op je vooruitgang, geeft dat ontzettend veel voldoening. Tijdens het hardlopen concentreer je je op je ademhaling en bewegingen. En, afhankelijk van waar je woont, geniet je onderweg van de frisse buitenlucht en natuur om je heen. Je kunt je gedachten de vrije loop laten. En als bonus maakt je lichaam hormonen aan waar je gelukkig van wordt! Een heerlijke manier om voor jezelf te zorgen.

Tai Chi

Tai Chi is in Nederland nog niet zo hee erg bekend. Het is een combinatie van bewegingen, ademhalingstechnieken, muziek en meditatie. Je kunt het eenvoudig thuis doen. Een paar minuten per dag kan al genoeg zijn om je te helpen je hoofd tot rust te brengen en meer energie te krijgen, zodat je dat moeilijke leven weer het hoofd kan bieden.