NederlandsEnglish
Bel vandaag

088 – 770 70 77

ma t/m vrij 09:00 tot 17:00 in het weekend 12:00 tot 16:00
Bel vandaag

088 – 770 70 77

ma t/m vrij 09:00 tot 17:00 in het weekend 12:00 tot 16:00
  1. Home
  2.  » 
  3. Tips en advies
  4.  » Vijf Manieren Om Met Stress Om Te Gaan
The Road Less Traveled

Scott Peck, een Amerikaanse psychiater, begint zijn bestseller ‘The Road Less Travelled’ met vier woorden: “Het leven is moeilijk”. Omgaan met alledaagse problemen is moeilijk. Werk, familie, vrienden, afspraken, examens, geld, reparaties, investeringen, relaties – dit alles creëert zijn eigen soort van druk en kunnen leiden tot stress en zelfs depressie.

The Road Less Traveled

Scott Peck, een Amerikaanse psychiater, begint zijn bestseller ‘The Road Less Travelled’ met vier woorden: “Het leven is moeilijk”. Omgaan met alledaagse problemen is moeilijk. Werk, familie, vrienden, afspraken, examens, geld, reparaties, investeringen, relaties – dit alles creëert zijn eigen soort van druk en kunnen leiden tot stress en zelfs depressie.

The Road Less Traveled

Ik adviseer de volgende lijst met dingen om met stress om te gaan

Pauzeren. Ik koppel me los van wat ik aan het doen ben. Ik sta op en ga ergens anders heen, sluit mijn ogen en haal diep adem. Soms maak ik een korte wandeling door het park. Of ik doe een dutje, lees een boek, of teken iets. Pauzes hoeven niet lang te duren: ze zijn belangrijk om uw routine te doorbreken en uw hersenen rust te geven door iets anders te doen.

Yoga. Yoga heeft zich voor mij bewezen als een uitstekend middel tegen stress. Je rekt je helemaal uit, op ongebruikelijke manieren, je ademt met veel geluid en staart voor lange tijd in bepaalde richtingen. Yoga is heel intensief en je hebt al je energie en concentratie nodig. Er is simpelweg geen tijd om aan iets anders te denken. Ik heb een tijdlang yogalessen gevolgd. Voor de les begon, had ik het gevoel dat mijn hoofd helemaal vol zat. Na een uurtje yoga was dat ongemakkelijke gevoel helemaal voorbij. Ik had geen rugpijn meer, ik werd sterker, mijn gewrichten werden soepeler en ik voelde me gelukkiger en meer relaxed.

Vakantie.  Zorg dat je regelmatig op vakantie gaat en plan je vakanties voor het hele jaar door. Zo weet je zeker dat je niet onbedoeld te lang achtereen doorwerkt. Een vakantie kan heel goed in eigen land, bijvoorbeeld door thuis te blijven en een digitale detox te doen. Maar er is ook veel aanbod dichtbij voor een week, bijvoorbeeld in Europa; denk aan de Middellandse zee, Portugal, de Canarische Eilanden of Kaapverdie.

Schrijven. Schrijven verduidelijkt en structureert mijn gedachten. Alles wat ik voel en denk schrijf ik op papier. Ik lees het lang niet altijd terug en ik gooi mijn schrijfsels soms zelfs direct in de prullenbak. Door wat ik denk op papier te zetten worden mijn gedachten makkelijker te verwerken.

Hardlopen. Ik kan geen sport bedenken die me meer voldoening geeft dan hardlopen. Tijdens het hardlopen concentreer ik me op mijn ademhaling, mijn tempo en obstakels op de weg. Een heerlijke manier om je even af te sluiten.

Tai Chi. Een vriendin raadde Tai Chi aan omdat ik soms rugklachten had. Eerst dacht ik dat Tai Chi een soort oosterse vechtsport was. Ik was dan ook behoorlijk verbaasd toen ik aan het eind van mijn eerste Tai Chi les alleen maar op een stoel had gezeten om met mijn ogen gesloten te mediteren. Ik ben inmiddels een aantal keer geweest en maak me de technieken steeds meer eigen, zoals de ‘helende klanken’ die Tai Chi kent. Ik doe elke dag een paar minuutjes Tai Chi. Het zijn juist de kleine simpele dingen die helpen om mijn energie te kanaliseren, kalm te worden en zorgen dat ik goed om kan gaan met stress.

 

door Manuela Boghian , Blogger voor Castle Craig

Hulp nodig?

Bel vandaag

088 - 770 70 77

ma t/m vrij 09:00 tot 17:00
weekend 12:00 tot 16:00