Tips om een terugval te voorkomen tijdens de feestdagen

terugval voorkomen | Man wandelt in bos

In de supermarkten kom je in de schappen alweer pepernoten tegen. Het is een voorbode van de feestdagen. Sinterklaas, de Kerstdagen, Oudejaarsdag: er zijn om de haverklap sociale gelegenheden waarbij lang niet altijd rekening wordt gehouden met mensen in herstel. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen die met verslaving hebben geworsteld juist in deze periode vrezen voor een terugval.

Routine en herstel

Voor de mensen die herstellende zijn van verslaving is het hebben van een vaste routine een leidraad die hen helpt om op het pad te blijven. Een normaal slaappatroon, gezonde voedingsgewoonten en regelmatige beweging horen voor iemand in herstel vaak bij een gestructureerde en gezonde routine. Daar brengen de feestdagen verandering in. En deze veranderingen kunnen er weer voor zorgen dat een herstellende persoon zich getriggerd voelt.

Zo is de kerstperiode is voor mensen met een eetstoornis of alcoholverslaving vaak erg confronterend. Je weet niet waar je kunt kijken of je loopt tegen je verslaving aan. Diners, borrels, reclames, acties in de supermarkt. Van Sinterklaas tot nieuwjaar ontkom je er niet aan.

Daar komt bij dat mensen tijdens de feestdagen vaak sociale druk ervaren om mee te doen. Mensen in herstel worden dus constant geconfronteerd met veel eten en veel alcohol, waar ze vervolgens maar moeilijk nee tegen kunnen zeggen. Je zou het bijna een recept voor een terugval kunnen noemen.

Een goed begin is het halve werk

Het beste wat je daarom kunt doen, is je ruim van tevoren voorbereiden op de feestdagen en een plan de campagne maken. In zo’n plan beschrijf je de situaties die jij tijdens de feestdagen als moeilijk zou kunnen ervaren en bedenk je daar vervolgens een oplossing bij. Bij iedere oplossing noteer je wat de voor- en nadelen en daarna maak je een keuze voor de strategie die je gaat hanteren.

vrouw schrijft in notitieboek met kop thee ernaast

Het kan ook helpen om vooraf afspraken te maken en hulp te vragen aan de mensen in jouw omgeving. Als je een eetstoornis hebt (gehad), kan je bijvoorbeeld van tevoren afspraken maken over wat een portie is, zodat je eetbuien kunt voorkomen. En voor iemand met een alcoholverslaving zou het fijn zijn als er helemaal geen alcohol wordt geschonken. Als dit niet mogelijk is, wordt sterk aangeraden om iemand mee te nemen die nuchter blijft als support.

En tot slot, mocht je toch een terugval hebben, zie dit dan als een leermoment en geef de moed niet op. Bedenk hoe je een volgende keer met deze situatie om kunt gaan en probeer je herstel weer zo snel mogelijk op de rails te krijgen. Zoals ze in het Engels zeggen: Abstinence is essential to rehabilitation.