Stap 11 en meditatietips

Meditatie en herstel

Bij herstel van verslaving kan meditatie een belangrijke rol spelen. Al vanaf het begin van je herstelproces kan het helpen om op de juiste momenten het Gebed om Kalmte op te zeggen. Door meditatie train je je hersenen en leer je dat verlangens of cravings, net als al het andere in de wereld, van voorbijgaande aard zijn.
Bij het werken aan de 12 stappen kan het helpend zijn, voor het werk, je geest tot ontspanning te brengen door even stil te zijn. Om diezelfde reden is er op meetings vaak 5 minuten meditatie. Jouw perceptie van de wereld en van jouw problemen kunnen hierdoor langzaam veranderen.

Door het bevorderen van spirituele groei en innerlijke rust, via meditatie, kun je een afstand tot de noodzaak van vluchten door gebruik ontwikkelen. Stap 11 van de 12 stappen benadrukt het beoefenen van meditatie als een middel om de verbinding met een hogere macht te versterken en het persoonlijk bewustzijn te vergroten.

 

Meditatie is een praktische beoefening die wortels heeft in diverse spirituele tradities. Het werkt als een krachtig instrument voor zelfreflectie en inzicht. Door meditatie kun je een staat van rust ervaren, waarbij je geest stapsgewijs een kalme(re) en meer vredige ruimte wordt. In deze stilte is er een duidelijker waarneming van de uitdagingen van het leven mogelijk en daarmee een doordachtere reactie daarop.

Door meditatie te omarmen als een reguliere (dagelijkse) praktijk, kun je op het pad van herstel een transformatie ervaren in jouw mentale, emotionele en spirituele welzijn. Iedere ochtend de dag starten met een meditatie is een goed begin van iedere 24 uur.

Meditatietips

  • Zet je telefoon op niet storen en zet rustige muziek op en probeer mogelijke afleiding te voorkomen.
  • Zorg dat je in een comfortabele houding kunt zitten die je makkelijk een poos kunt aanhouden.
  • Een eenvoudige meditatie om mee te beginnen, is beginnen met je concentreren ademhaling. Adem in, adem uit, en meer niet. Adem in, en visualiseer hoe die nieuwe energie je hele lijf vult. Of gebruik een geleide meditatie. Op YouTube en Spotify bijvoorbeeld zijn er heel veel te vinden, dus vast ook wel een die jij fijn vindt.
  • Zoek naar een moment op de dag waarop je makkelijk je time-out kunt nemen. Hoe makkelijker het moment in je dagritme past, hoe beter je het kunt volhouden.
  • Begin met een paar minuten, en zorg ook dat je die minuten volhoudt. Je gedachten kunnen met talloze bezwaren komen, dingen die nog moeten gebeuren, of redenen waarom dit niet lukt. Laat die gedachten van je afglijden en houd het vol. Je hersenen zullen het leren, echt waar!
  • Onthoud dat het een tijd kan duren voor je de voordelen van je inzet gaat merken. Mediteren is een langetermijninvestering in jezelf.
  • Begin gewoon! Er zijn altijd redenen om niet te mediteren, andere dingen te doen die op dat moment belangrijker voelen.