Je hoeft het écht niet altijd goed te doen

Niet altijd goed doen

Na het afkicken van je verslaving komt herstel. De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat gezonde veranderingen in hun levensstijl nuttig zijn voor het herstel. Oefening, meditatie, gezond eten, voldoende slaap, regelmatige routine en positieve relaties worden allemaal regelmatig genoemd als essentieel voor herstel. Wat als je dat allemaal niet hebt gedaan?

Één heldere lijn

We weten allemaal dat er dingen zijn die we zouden moeten doen maar die we vervolgens niet doen. We zouden allemaal wat beter kunnen eten, wat meer bewegen, wat meer slapen, maar om welke reden dan ook,  gebeurt het gewoon niet. Dat is geen probleem. Bij herstel is er slechts één heldere lijn: geen alcohol drinken of drugs gebruiken. Zolang je die dingen niet doet, doe je het goed.

Al het andere is bedoeld om het herstel gemakkelijker te maken. Hoe meer je de stappen uitvoert, hoe meer je voor je gezondheid zorgt. Hoe meer tijd je doorbrengt met positieve mensen, hoe gemakkelijker het zal zijn om nuchter te blijven.

Leg de focus niet op wat je ‘moet doen’

Hoewel het goed is om na te denken over hoe je jouw herstel kunt verbeteren, helpt het niet om na te denken over alle dingen die je ‘zou moeten’ doen, maar niet doet. Het heeft geen zin jezelf te beoordelen dat het niet beter gaat. Je kunt nadenken over dingen die je zou willen verbeteren en een plan voor verbetering maken, maar dat betekent niet dat je jezelf moet straffen voor wat je nu niet doet.

Niemand is perfect

Je schuldig of ontmoedigd voelen over wat je niet hebt gedaan bij het herstel is grotendeels het resultaat van jezelf vergelijken met anderen. Je ziet andere mensen die het goed lijken te doen, vroeg opstaan, sporten, vegan worden. En het enige wat jij kunt bedenken is ‘ik at een zak met Oreo’s voor de vergadering’. Je weet niet wat de ander heeft meegemaakt, of waar ze nog steeds doorheen gaat. Je weet alleen wat ze je vertelt. Twee jaar geleden was ze misschien op dezelfde plek als jij. Het goede nieuws is dat je het morgen beter kunt doen.

Laat de volmaaktheid niet de vijand van het goede zijn. Als je ontmoedigd raakt omdat je niet alles goed doet, zal je je altijd ontmoedigd voelen. Als je nu doet wat je kunt, zelfs als het niet perfect is, zal je vooruitgang boeken. Herstel, of het leven in het algemeen, is trouwens altijd een werk in uitvoering.

Volg je gevoel

Uiteindelijk, moet je doen wat logisch voor je is. Als je nuchtere netwerk het allerbelangrijkste is om nuchter te blijven, geef dat dan prioriteit. Ook al betekent dit dat je wat minder beweegt of verkeerde voedselkeuzes maakt. Als je veel lichaamsbeweging nodig hebt om stress en onbedwingbare trek op afstand te houden, maak daar dan tijd voor en voel je niet al te slecht dat je niet elke dag vroeg opstaat. Je kunt meer doen wanneer je er klaar voor bent.