Hoe je de donkere dagen lichter maakt

Journalist Mick Boskamp schrijft over verslaving en de rol die de verslavingszorg van Castle Craig in zijn leven heeft gespeeld. In Nederland biedt Castle Craig ambulante verslavingszorg aan in de vorm van dagbehandeling, individuele therapie en groepstherapie. 

Journalist Mick Boskamp schrijft over verslaving en de rol die de verslavingszorg van Castle Craig in zijn leven heeft gespeeld. In Nederland biedt Castle Craig ambulante verslavingszorg aan in de vorm van dagbehandeling, individuele therapie en groepstherapie. 

Wat zag ik een paar jaar geleden op tegen de feestdagen. Ik was net clean & sober en opeens bevond ik me in de tijd van het jaar waarin ik in een vorig leven nog even een tandje harder aan het gebruiken sloeg. Met de Kerst dronk ik meer dan goed voor me was en op Oudejaarsavond gebruikte ik meer pillen en poeders om de kater te bestrijden, en dat waren geen aspirientjes.

Het hele genieten was erbij ingeschoten

Die eerste Kerst en Oud & Nieuw van mijn nieuwe leven kwam ik op mijn tandvlees door en toen dacht ik: zo wil ik de feestdagen nooit meer vieren. Natuurlijk was het geweldig dat ik niet had gebruikt en clean was gebleven, maar het hele genieten was er danig bij ingeschoten. Ik vroeg me af of het mogelijk was om sober te zijn en te blijven en tegelijkertijd een toptijd te hebben.

Met wat tweaken, experimenteren, creatief zijn, tips van anderen ter harte nemen en het verstand gebruiken, werd het jaar daarop compleet anders. Sterker nog: ik vierde toen de beste Kerst sinds ik op mijn achtste een miniatuurtrein en een nieuw Beatles-album onder de boom vond. Want ik was en clean en ik had het helemaal naar mijn zin.

Hier komen mijn tips voor een zalig Kerstfeest, een relaxte Oud & Nieuw en dus een goed begin van het nieuwe jaar.

Een gedegen calamiteitenplan

Ongeveer een week voor Kerst (en als Sinterklaas ook je ding is deze week) start je met de voorbereidingen. Want dan maak je een gedegen calamiteitenplan. Wat te doen als je bij familie of vrienden bent en je hebt zo’n zucht dat je het niet uithoudt? Simpel. Dan heb je je sponsor en/of iemand uit de fellowship waar je je fijn bij voelt, van tevoren gesproken en gevraagd of je hem of haar met Kerst kunt bellen als de nood aan de man is. Ook heb je bij je home group of de groep waar je op dat moment in de buurt bent, van vergewist wat er met en rond de feestdagen te doen is. Of er bijvoorbeeld speciale (inloop-)avonden zijn of alarmnummers die je kunt noteren.

Niet dat het perse nodig is allemaal, maar als je weet dat je altijd in de actie kunt komen als het niet gaat zoals je wilt, dan creëert dat al heel veel rust.

Neem je eigen drinken mee

Veel gastheren en gastvrouwen maken de fout om voor jou alcoholvrije wijn of Champomy kinderchampagne in huis te halen. Het is goed bedoeld en ook wel aandoenlijk lief, maar als er iets is waar je cravings van kunt krijgen, is het wel van een wijn- of champagneglas naar je mond brengen, ook al zijn die gevuld met onschuldige druivensapjes of appelbubbels. Toen ik lang en breed in mijn herstel zat, kreeg ik tijdens een gezellige avond bij mensen thuis een glas alcoholvrije witte wijn aangeboden en toen ik een slok nam, moest ik meteen aan cocaïne denken. Aan hoe het zou zijn als ik op dat moment naar het toilet zou sneaken om te gaan gebruiken. Want dat zat klaarblijkelijk zo in mijn systeem, dat zelfs een placebo ervoor had kunnen zorgen dat ik in de fout ging.

Neem dus je eigen drinken mee. Bij de Marqt bijvoorbeeld verkopen ze heerlijke biologische sappen. Of nog beter: drink thee tijdens je Kerstdiner. Dat klinkt misschien gek, maar als je ooit bij een goed Chinees restaurant hebt gegeten en je hebt je pekingeend (en eend is een wildgerecht) laten begeleiden door groene thee, dan weet je hoe geweldig die combinatie is.

Volop in de actie

Zorg dat je wat te doen hebt. Vraag of je bijvoorbeeld mag helpen met borden opmaken, met opdienen of met afruimen. Bied je diensten aan. Zijn er mensen die te diep in het glaasje hebben gekeken en niet kunnen rijden? Zeg dan dat jij ze wel naar huis kunt rijden. En als dat wordt weggewuifd, vertel dan dat het jou een goed gevoel geeft en bij je herstel hoort. Het werkt tweeledig. Vroeger hingen we laveloos op de bank of hingen onderuit gezakt in een stoel, niet in staat om ook maar iets nuttigs te doen en nu zijn we volop in de actie, wat op zich al fijn is om te ervaren. Maar bovendien gaat er niets boven het gevoel er voor anderen te kunnen zijn inplaats van andersom.

Als je bovenstaande tips ter harte neemt, kan het niet anders dan dat de donkere dagen een stuk lichter worden.