Hardlopen als aanvullende therapie bij verslaving

hardlopen als therapie bij verslaving

Hardlopen als therapie bij verslaving is een goede aanvullende behandeling naast ambulante of klinische behandeling.  Het is bewezen dat lichaamsbeweging een stress verlagende werking heeft. Hardlopen kan helpen bij herstel van verslaving. Tijdens het hardlopen kan je doelen stellen om van punt A naar punt B te komen. Het doel is daarbij niet om een marathon te winnen maar om je eigen fysieke en mentale welzijn te verbeteren.

Voordelen van hardlopen

Hardlopen heeft veel voordelen. Als je vier keer per week 20 minuten hardloopt, kan dit je cardiovasculaire system en je ademhaling verbeteren. Je botten zullen ook sterker worden. Mensen die veel zitten hebben zwakkere botten en kunnen mogelijk osteoporose ontwikkelen. Hardlopen is een grote stress verlichter omdat je even niet omringd bent door de dagelijkse chaos van het leven. Je bevindt je vaak in een groene omgeving en ademt schone zuurstof in. Je zelfvertrouwen kan ook worden verhoogd door meer controle over je eigen lichaam te voelen.

Hardlopen als therapie bij verslaving

Hardlopen is een prima aanvullende therapie bij verslaving. Als je clean bent, is hardlopen bovendien een extra een productieve invulling van je tijd. Door doelen te stellen en te behalen kan je jouw zelfvertrouwen verhogen. Als je met jezelf afspreekt om 5 kilometer te lopen, wees dan aardig voor jezelf, dit zorgt ervoor dat je het doel zal behalen. Bij het bereiken van een doel zul je je een winnaar voelen. Hardlopen met een partner of lid worden van een hardloopclub zorgt ervoor dat je omringd wordt door nuchtere mensen die om hun gezondheid geven en die je kunnen motiveren om je doelen te bereiken.

Tips

Voordat je begint met hardlopen, is het slim om eerst de huisarts raad te plegen. Vooral als je al lang niet meer hebt gesport of een medische aandoening hebt. Het is ook belangrijk om te beginnen met een haalbaar doel. Maak of zoek op internet naar een opbouwschema en probeer zo’n 3 à 4 keer in de week hard te lopen. Hardlopen wanneer je zin hebt kan ervoor zorgen dat je van je doelen afdwaalt. Je kunt ook het risico op blessures verhogen als je maar eens in de zoveel tijd gaat hardlopen.