10 manieren om je doelen te bereiken tijdens herstel

Goals

Je hebt besloten om de controle over je leven terug te nemen. Herstellen van aan alcohol of drugsverslaving is misschien niet het gemakkelijkste om te doen, maar als je je er toe zet dan is het zeker haalbaar. Na het afkicken en professionele behandeling, is het belangrijk om te bedenken welke doelen je wilt bereiken. Deze kun je dan vervolgens opsplitsen in kleinere doelen. Zorg ervoor dat de doelen specifiek, meetbaar, haalbaar en realistisch zijn. Zet een deadline wanneer je de doelen behaald wilt hebben. De kleine en gezonde veranderingen die je in je leven brengt kunnen een positieve invloed hebben op je dagelijkse routine. Doelen stellen is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Hieronder geven 10 manieren over hoe je jouw doelen kunt behalen tijdens herstel:

#1 Nieuwe hobby

Ruil oude gewoontes in voor een nieuwe hobby, zoals kleurboeken voor volwassenen of schrijf in een dagboek in plaats van social media te gebruiken.

#2 Pas je woonomgeving aan

Maak verandering in je woonomgeving, open de ramen, ruim je kamer op, verander de inrichting of schuif met de meubelen. Eens in de zoveel tijd een grote schoonmaak houden kan ook geen kwaad. Gooi spullen weg die je al een lange tijd niet meer gebruikt. Hele kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken.

#3 Verbeter je mentale welzijn

Verbeter je welzijn door te mediteren, yoga of door te trainen. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt het endorfineniveau wat gekoppeld is aan een positieve houding. Zo vang je dus twee vliegen in één klap, lichamelijke conditie en mentaal welzijn.

#4 Vriendelijkheid

Het uitvoeren van willekeurige daden van vriendelijkheid helpt bij het opbouwen van jouw karakter en zal je dag opfleuren. Open de deur voor iemand of wees bereid om iemands koffie te betalen. Maak een praatje met onbekende mensen in de trein in plaats van op je telefoon te zitten.

#5 Het antwoord op je vraag is JA!

Oefen met ja zeggen wanneer goede kansen op je pad komen. Zeg je altijd nee als een vriend je uitnodigt voor een avondje bios? Probeer dan eens ja te zeggen. Nieuwe positieve ervaringen fleuren je dag op en kunnen bijdragen aan het ontdekken van nieuwe hobby’s of ontmoeten van nieuwe mensen.

#6 Terugvalpreventie

Wanneer je verlangen voelt om te gebruiken bel dan een vriend of sponsor. Bespreek het en zoek ondersteuning.

#7 Gezond eten

Ontwikkel een gezond dieet en probeer minimaal 7 tot 8 uur op een dag te slapen. Een goede nachtrust zorgt voor verminderd honger gevoel de volgende dag wat bijdraagt aan een gezond dieet.

#8 Have fun

Zoek manieren om terwijl je clean en sober bent plezier te hebben. Houd een spelletjes avond of ga wandelen met vrienden. Doe dingen waar je gelukkig van wordt.

#9 Zoek afleiding

Een andere manier om jezelf af te leiden van onbedwingbare trek is door te gaan wandelen of een stukje te gaan rijden. Ook hardlopen wordt door veel mensen gezien als een goede afleiding tijdens herstel.

#10 Stel je eens voor…

Stel je voor hoe je als niet-gebruiker zult worden en hoeveel beter je leven zal zijn als je het gebruik onder controle hebt. Welke nieuwe kansen zich zullen voordoen en welke gewoontes je achterwege zal laten.

Neem de tijd

Deze 10 manieren klinken misschien simpel maar ze hebben een grote impact op je leven. Je hoeft ze natuurlijk niet alle 10 toe te passen. Kies degene die hebt beste bij jou passen en probeer ze een tijdje vol te houden. Volgens een brits onderzoek duurt het gemiddeld 66 dagen (ca. twee maanden) om een nieuwe gewoonte aan te leren. Na deze dagen zal je merken dat je het gedrag toepast zonder erbij na te denken. En hoe lastiger het doel hoe langer het duurt voordat je het bereikt hebt. Daarom is het zo belangrijk om de doelen op te splitsen in kleinere stapjes. Op die manier zal je niet alleen je doel sneller behalen maar heb je ook kleine successen om te vieren en dat is belangrijk tijdens herstel.