Spring niet meteen boven op je goede voornemens!

goede voornemens

Het is 2020 geworden en het is ook nog eens Dry January. Reden temeer voor onze columnist en ervaringsdeskundige Mick Boskamp om het over goede voornemens te hebben.

Als er iets is, waar ik als verslaafde in herstel met bijna 7 jaar clean & sober zijn op de teller iets over kan vertellen, dan is het wel over goede voornemens.

En laat ik dan maar meteen met het slechte nieuws beginnen: goede voornemens gaan niet altijd goed. Sterker nog: volgens de statistieken zijn meer dan de helft van de goede voornemens na een half jaar afgestoten. Want zo zie ik een goed voornemen voor het nieuwe jaar: als een orgaantransplantatie die door het lichaam van de ontvanger wordt gezien als een vreemde indringer en daardoor niet mee mag doen met functioneren.

Dat lijkt een vergezochte vergelijking, maar ik maak 'm bewust, want dat is wat er gebeurt. Neem afvallen als goed voornemen. Negen van de tien keer gaan mensen zonder voorbereiding en zonder plan aan de slag. In het begin gaat het vrij goed. Je beloningssysteem is in opperste staat van opwinding. Je bent een kilo afgevallen! Maar daarna raakt datzelfde beloningssysteem verzadigd, krijg je daar geen fijne prikkels meer van als je weer een pondje kwijt bent, en komt het aan op een goed plan en goede voorbereiding om vol te houden.

Klinkt dat bekend in de oren? Voor fellows die al een tijdje in herstel zijn, vast en zeker. Misschien heb je wel eens cold turkey geprobeerd om te stoppen met alcohol en/of drugs. Knappe jongen of knap meisje als het je gelukt is. Voorbereiding en een plan zijn alles als het op stoppen en goede voornemens aankomt. In plaat van dat je er bovenop springt en zegt: "Vanaf vandaag ga ik stoppen met roken, ga ik alleen nog maar groente eten en oh, ga ik ook nog vier keer per week sporten!", is het misschien goed om een mindful in plaats van mindless pauze te nemen.

Tijdens die pauze ga je visualiseren wat de voornemens je zullen brengen. Als je afvalt, zit je lekkerder in je vel en heb je meer energie en ben je minder vaak moe. Hetzelfde geldt voor sporten en natuurlijk ook voor roken. Al vind ik wel dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen het stoppen met een verslaving (roken en ja, ook overdadig en/of zoet eten) en beginnen met sporten. De overeenkomst tussen het stoppen en het beginnen is dat je een gedrag moet veranderen. En niets is zo moeilijk als het veranderen van je gedrag.

 

Op dat laatste kom ik de volgende keer terug in mijn column. Voor nu wens ik je de beste voornemens voor 2020!