12 Kersttriggers

Herken jij jezelf in het nummer “I’m dreaming of a White Christmas, just like the ones you used to know?” Ik niet. De sfeer tijdens Kerst was bij mij vroeger grimmig. Het waren donkere dagen: spanningen in het gezin, egoïstische mensen, onderlinge wrok en over het algemeen had iedereen een bijzonder slecht humeur. Dit alles in een huis waar de sfeer onwelkom was – een sfeer die alle positieve energie uit je trok. Kerst zit vol met triggers…

door Chris Burn, therapeut bij Castle Craig Hospital

Mijn stiefvader vertrok ieder jaar al snel naar boven, naar eigen zeggen met migraine – hij haatte Kerst net zo erg als ik. De Kerstman sloeg ons huis dan ook ieder jaar wijselijk over. Het was gezien de sfeer waarschijnlijker geweest als graaf Dracula plots was opgedoken.

Zoals het hoort, bracht ik jaarlijks met Kerst een bezoek aan mijn ouderlijk huis. Ieder jaar weer voelde dat als een loden last op mijn schouders. Als ik na de lange treinreis vanuit Londen eindelijk in mijn geboortestad aankwam (natuurlijk zat ik in de cateringwagon) dan zat ik door het vooruitzicht alleen al volkomen in de verdedigingsmodus, en dat zou gedurende de Feestdagen niet veranderen. Gelukkig was er genoeg te drinken want ik nam mijn eigen voorraadje mee.

Kerstavond draaide niet om de geboorte van de Messias, maar om het uit alle macht proberen te voorkomen van een enorme ruzie tussen mijn broers en zussen. Kerstdag besteedde ik het liefst zoveel mogelijk alleen; het was de enige manier om de moeizame onderlinge communicatie te vermijden.

Dit ging jarenlang zo verder en het was vreselijk. Het veranderde niet, totdat ik zelf veranderde.

Tegenwoordig drink ik niet, maar ik kan wel nog steeds steeds egoïstisch, veroordelend, onbezonnen, boos en negatief zijn. Met Kerst, meer dan op elk moment, moet ik deze negativiteit omdraaien in iets positiefs – geven, vertrouwen, geloven, liefhebben en positief zijn. En geloof me, dat kan nog altijd een hele grote inspanning zijn.

De Kerstdagen zijn vaak een emotionele periode. Uit onderzoek blijkt dat Kerst niet alleen de maand van vrede en goede bedoelingen is, maar juist ook een maand waarin mensen scheiden, ruzie maken en elkaar nooit meer willen zien. Kerst is ook het seizoen van terugval. Ik kan het me niet veroorloven om met een negatief gevoel bij de kerstboom te gaan zitten en ik vermoed dat ik niet de enige verslaafde in herstel ben.

Tips om om te gaan met triggers rond Kerst

Hier is mijn lijst van 12 triggers die vooral rond Kerst voorkomen, de emoties en manieren om ermee om te gaan, gebaseerd op de 12 stappen. Wellicht kun je jezelf observeren op de signalen en actie ondernemen waar nodig. Denk na over deze punten en beslis welke keuzes je vandaag maakt.

  1. Zelfmedelijden                          Stopt oprechte communicatie – probeer anderen te helpen.
  2. Vervelen                                    Werk aan het 12 stappen programma – ben proactief.
  3. Trots                                          Voor zelfacceptatie, moeten we nederig zijn.
  4. Wrok                                          Hoe belangrijk is het? Help jezelf voor vergevingsgezindheid.
  5. Schaamte                                  “Let go, let God”
  6. Teleurstelling                             Tel je zegeningen
  7. Angst                                         “One day at a time. It will pass.”
  8. Zelfzucht                                    Geef iets aan anderen – vanuit jezelf.
  9. Onverantwoordelijkheid             Is wat je wilt doen, wat je moet doen?
  10. Oneerlijkheid                              Eerlijkheid begint met kleine dingen.
  11. Andere beschuldigen                 Niet vergelijken – herkennen.
  12. Ongeduldigheid                          Deze volwassen baby moet opgroeien.

Te vaak heb ik in het verleden mijn negatieve emoties en houdingen ten opzichte van andere mensen de vrije loop gelaten. Als een Pavlov reactie reageerde ik verkeerd op elk gevoel van wrok of negativiteit die naar voren kwam.

Het veranderen van oude gedragspatronen vereist veel inspanning. Ik moet mijzelf er elke dag aan herinneren dat ik een verslaafde ben, die niet goed met emoties om kan gaan. Ik moet er elke dag iets extra’s voor doen zodat ik niet achteruit glij. Ik moet mezelf elke dag afvragen: is hetgeen wat ik vandaag van plan ben te doen veilig genoeg mij emotioneel stabiel te houden? Emotionele veiligheid is afhankelijk van waakzaamheid.

Niets doen is geen optie, vooral niet met Kerst.